עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
תשעה באב: מדוע אנחנו צמים? |
|||
אהרון זאב שצמן | כדורינט | |||
26/07/2015 06:45 | |||
הננו נמצאים בעיצומו של צום תשעה באב ● מדוע צריך לצום גם בימינו, על בניין שחרב אלפיים שנה טרום זמננו? ● מה באמת אבד מליבנו, ועדיין לא שב, בזמן שהוחרב לנו בֵּית הַמִּקְדָּשׁ? ● זאת ועוד, במאמרו של הרב אהרן זאב שצמן
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ הוא המקום החשוב ביותר עלי אדמות - וכך הגדיר יעקב אבינו את אותו המקום, לאחר שהבין, כי עליו עתיד יהיה להיבנות בֵּית הַמִּקְדָּשׁ: "אֵין זֶה, כִּי אִם בֵּית אֱלֹקִים, וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (בראשית פרק כח) בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, היה ליבו של העולם, "שַׁעַר הַשָּׁמָיִם", נקודת החיבור בין העולמות העליונים לעולמנו החומרי התחתון, המקום, אשר ממנו היה יורד השפע לעולם כולו - לעם ישראל, וגם ל 70 אומות העולם. מסביר הכלי יקר: "כי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ ... מרכז העולם, והמקום המצרף עליונים ותחתונים, כי שם עשה לו הקב"ה מדור בתחתונים, כמראה אשר הראה ה' ליעקב בסלם, שהיה מצב ארצה, וראשו מגיע השמימה" (כלי יקר, שמות פרק, כו) "שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ, בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר... וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי ה' רֵיקָם, אִישׁ כְּמַתְּנַת יָדוֹ" (דברים פרק טז) אומרים חז"ל: "מקדש ראשון מפני מה חרב? כאשר עם ישראל מתוקן ברוחניותו, אז גם הַמִּקְדָּשׁ מתוקן ועומד על תילו, והוא סמל וביטוי לשכינה המצויה בלבבות. אולם, כאשר העם מחרב את הנהגותיו בין איש לאחיו, וכול אחד דואג רק לעצמו ולענייניו, במציאות שכזו, אין לשכינה מקום בלבבות, והחברה במעשיה מחריבה את המקדש, ומביאה על עצמה את הגלות והמשך החורבן, במו ידיה. כל דור שאינו נבנה בימיו, מעלין עליו כאילו הוא החריבו" (ירושלמי יומא א א - דף ה עמוד א) תשעה באב אינו רק יום אבל היסטורי על בניין שחרב לפני אלפיים שנה, זהו יום אבל על אימפריה רוחנית אדירה שקרסה. יום אבל על עצמנו כחברה, שאיננו ראויים עדיין שיבנה עבורנו בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בימנו, על שאנו עדיין איננו מוכנים להקריב מספיק מעולם התענוגות החומרי, למען קיומו של עולם רוחני מתוקן. כפי שאמר הקב"ה, כך אכן קרה – "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא, עַל כָּל הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה" (דברים פרק לא) – והכוונה הייתה, שנהייה כל כך אטומים, עד שלא נשים לב לכך שאנו בעצם חיים בתוך מציאות של חורבן. "הַסְתֵּר אַסְתִּיר" - זה שעצם מציאות ההסתרה, תהיה נסתרת מאיתנו (כמו עובדי מזבלה, שכבר התרגלו לריח הזבל, ואינם שמים לב שהם בתוך המציאות המסריחה). "וּבַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ, הִיא שְׁנַת תְּשַׁע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְרֶאצַּר, מֶלֶךְ בָּבֶל, בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רַב טַבָּחִים, עָמַד לִפְנֵי מֶלֶךְ בָּבֶל בִּירוּשָׁלִָם. וַיִּשְׂרֹף אֶת בֵּית ה', וְאֶת בֵּית הַמֶּלֶךְ, וְאֵת כָּל בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם..." (ירמיהו פרק נב) "וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי, בְּתוֹכְכֶם, וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם" (ויקרא פרק כו) בית שני חרב בשל שנאת חינם, ובית שלישי יבנה רק על בסיס אהבת חינם. עלינו לעסוק בנתינה, ולבנות בתוך עצמנו כלי, שיהיה ראוי לשכינה, כדי שהיא תוכל לרדת ולהיאחז בו. אולם, אהבת חינם אינה ניקנית בחינם, אלא היא דורשת מהאדם הקרבה ומאמץ, ורצון להתפתח רוחנית, אשר יביאו אותו לאהוב את הקב"ה, ולתת מעצמו גם לאחרים. "הַאֶבְכֶּה בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִשִׁי, הִנָּזֵר כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי זֶה כַּמֶּה שָׁנִים?" (זכריה, פרק ז, פסוק ג) באמצעות הצוֹם אנו מביעים צער העמוק על חורבן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, אולם כך אנו גם מראים לאבינו שבשמיים, שיש בנו הכוח להתעלות מעל התאוות החומריות, ומעל היצר הטבוע בנו, הרוצה "לקבל רק לעצמנו" (הרצון להשביע עצמו באכילה ושתיה). באמצעות הצוֹם אנו מצהירים בפני הקב"ה שיש בנו הכוח לתקן את נפשנו, ולקדש בעצמנו את מכלול הגורמים המקולקלים, אשר בגללם הוחרב לבסוף בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. את זמני הגאולה אפשר כבר לראות ממש בעניים, כפי שניבא זכריה הנביא ש- "עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת, בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם... וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ, יְלָדִים וִילָדוֹת, מְשַׂחֲקִים, בִּרְחֹבֹתֶיהָ... כֹּה אָמַר ה' צְבָקוֹת, הִנְנִי מוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי... וְהֵבֵאתִי אֹתָם, וְשָׁכְנוּ בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלִָם, וְהָיוּ לִי לְעָם, וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים בֶּאֱמֶת, וּבִצְדָקָה" (זכריה ח) "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים" (זכריה, פרק ח) והנה כבר השנה (שנת התשע"ה) אנו עדים לסימן גאולה מובהק, כי תשעה באב חל השנה בשבת, ובמקום שנתענה ביום זה, אנו נחגוג את תשעה באב בבשר טעים וביין משובח – ורק, אם חס ושלום, לא יופיע מלך המשיח עד למוצאי השבת, אז נקיים את הצום ביום המחרת (יום ראשון). "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן, מִן הָרִאשׁוֹן, אָמַר ה' צְבָאוֹת, וּבַמָּקוֹם הַזֶּה אֶתֵּן שָׁלוֹם, נְאֻם ה' צְבָאוֹת" (חגיי פרק ב) מי ייתן ונזכה, שביום תשעה באב השנה, יעלו מעלה תפילותינו, ונזכה שיבנה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ השלישי בימנו, ויהיה עשוי מלבנים של אהבת חינם, ויהפכו ימי האבל לימים של שמחה, ונזכה כולנו לבואו של משיח צדקנו, ולגאולה האמיתית והשלימה, במהרה בימינו ממש.
|
|||
|
|||
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך |