מבט לפרשת השבוע "וישלח"
שני מחנות ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מקשה, איך חילק יעקב את שני המחנות. האם יעקב שלח חלק ממשפחתו לקרב לבד מול עשו הרשע? ● והאם אפשר לעשות סלקציה בתוך משפחה? ● פרשת וישלח
"ויאמר אם יבוא עשו אל המחנה האחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה" (לב. ט).
מבאר רש"י: על כרחו כי אלחם עמו התקין עצמו לשלושה דברים לדורון, לתפלה, ולמלחמה".
איך יעקב מתכונן למלחמה? והיה המחנה הנשאר לפליטה. כלומר יעקב ילחם עם עשו מתוך מחנה אחד.יעקב הוכיח את כוחו במלחמה עם המלאך. יעקב מסוגל לגלול אבן כבידה בקלות מעל פי הבאר. יעקב ידע להלחם.
מעניין שחז"ל לא אמרו איך חילק יעקב אבינו את המחנות. איך חולקו הנשים או הילדים. את מי השאיר האבא יעקב במחנה שלו, ומי עמד בראש המחנה השני.
בזמנים הקשים ביותר לאומה היהודית, הורים עמדו בפני שאלות דומות.הנה עומד אבי האומה, מפריד ומחלק את כולם לשתי מחנות, ולא יודעים איך, ומה היו השיקולים.
צריך להבין איך יעקב לא מעמיד את עצמו בראש שני המחנות. דווקא יעקב מסוגל לעמוד כראש לשני המחנות. יעקב שזכה להגנת מלאכים, במיוחד אחרי שהמלאך אומר לו: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל" אחרי עמידה בקרב קשה "עד עלות השחר". יעקב מחלק את המחנה לשתיים ומוותר על אפשרות להגן על חצי ממשפחתו. הייתכן ?
במסכת סנהדרין למדנו "הבא להרגך השכם להרגו" עב, ב). רק אם הרוצח בא על עסקי נפשות.
אבל מי שבא על עסקי ממון, לא. בספר תוספת ברכה חידש , שהמחנה הראשון היה רק רכוש.
אמר יעקב אם עשו ייקח את הרכוש לעצמו סימן שכל רצונו בכסף זהב מקנה ועבדים ושפחות מוטב. אבל אם עשו יהרוג אותם וימשיך למחנה השני סימן שהוא בא על עסקי נפשות.
במקרה כזה הבא להרגך השכם להרגו "על כרחו אלחם עמו" כדברי רש"י.
כמו שיעקב אבינו הסכים לתת את כל רכושו לבנו של עשו הרשע לאליפז במפגש הראשון, יעקב מוכן לתת לאבא עשו את כל הרכוש ולהימנע מקרב.
לפי הדברים האלו ביאור המשפט של יעקב "והיה המחנה הנשאר לפליטה" הכוונה האנשים יהיו לפליטה, כי המחנה הנשאר מורכב מכל משפחת יעקב.
ההסבר הזה גם מסביר איך במפגש בין יעקב לעשו מציג יעקב את כל המשפחה כולה. כי המשפחה הייתה כל הזמן ביחד, ובראשם הלך יעקב אבינו כמגן ולוחם בראש העם היהודי של הזמן ההוא. אם הסבא אברהם אבינו יכול להלחם מול ארבעה מלכים ששלטו באזור כולו, כדי להציל את אחינו לוט, גם הנכד בכיר האבות ידע להשתמש באותם כוחות כדי להלחם ולשמור על האומה היהודית כולה.
אולי הדרך הזו שכנעה את עשו להימנע ממלחמה מול אחיו. אדם שעבד לבד וקנה רכוש רב,בעשר אצבעותיו, הרי עשו ידע שאליפז בנו לקח הכול מיעקב לפני עשרים ואחת שנים. והנה יעקב רכש רכוש רב לבדו בבית של הדוד הרמאי, לבן. והנה שוב יעקב מוכן לוותר על כל הרכוש כדי להימנע מהרג. סימן שיעקב עומד בצדקתו.
עשו ידע שהברכות של האבא יצחק הם אמת. כל זמן שיעקב צדיק, אין לעשו כוח מולו.
10/11/2013 08:25