עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "לך לך" |
||||||
הרב אהרן זאב שצמן | כדורינט | ||||||
18/10/2015 09:10 | ||||||
"לך לך מארצך" ● מה היה מיוחד באַבְרָהָם, שדווקא ממנו בחר הקב"ה להוציא את עם ישראל? איך הניסיונות שעבר אַבְרָהָם אָבִינוּ, קשורים לקשיים בחיים שלנו, פה היום? ● הרב אהרן זאב שצמן מגיש: רעיון לפרשת "לך לך"
"עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מִנֹּחַ וְעַד אַבְרָהָם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה אֶרֶךְ אַפַּיִם לְפָנָיו, שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת הָיוּ מַכְעִיסִין וּבָאִין, עַד שֶׁבָּא אַבְרָהָם וְקִבֵּל (עָלָיו) שְׂכַר כֻּלָּם" (אבות ה ב). מאז המבול לא מצא הקב"ה בעולמו אדם, שיכול היה להוביל את האנושות אל מהלך התיקון הנדרש. אדם, שראוי יהיה להיבחן בניסיונות המתאימים, ובמידה ויעמוד בהם, ממנו ייצא העם הנבחר, שיוביל את האנושות כולה אל הגאולה. אַבְרָהָם היה שונה מכול האנשים עלי אדמות שקדמו לו, וכבר מילדות, המדרש מספר, כיצד הבין מתוך עצמו, כי חייב שיהיה כוח עליון, המפעיל את מערכות הטבע כולן - חייב שיהיה בורא לעולם. "מעשה אבות סימן לבנים" - מה שעברו האבות בחייהם, הוא סימן גם למה שעתיד לעבור, במהלך הדורות, עם ישראל. כדי לוודא שאַבְרָהָם אכן ראוי להפוך לאבי העם הנבחר ("וְהָיִיתָ, לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם"), צריך היה הקב"ה לנסות אותו בעשר ניסיונות קשים, שבכל אחד מהם נידרש היה אַבְרָהָם, להשליך את שכלו, ללכת באמונה עיוורת אחר דברי ה', ולפעול מבלי להבין את ההיגיון בדרישות האל. כל ניסיון שעבר אַבְרָהָם, עתיד לעבור בדקות גם על בניו -עם ישראל, ולכן הנהגתו של אַבְרָהָם אָבִינוּ בכל אחד מן הניסיונות, באה ללמד גם אותנו כיום הנהגה אישית לחיינו. הניסיון הראשון היה "למות על קידוש השם" - "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ, וּמִמּוֹלַדְתְּךָ, וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" יהודי אינו יכול לעמוד במקום, הוא חייב בכל יום בחייו להתקדם רוחנית, ולצעוד במסע תיקונו האישי. תחילה עליו לסור מכל ההשפעות הרעות בחייו, להתרחק מהגורמים, המעקבים אותו מלצמוח. עליו להילחם בתירוצים, ולחדול מלהאשים גורמים חיצוניים במצבו הירוד. כשיחליט לבסוף לקבל על עצמו את האחריות למצבו, אז יוכל גם להצליח - יעמוד בניסיונות, יגבור על יצריו ותאוות גופו המקולקלים, ויוכל לצקת מהות רוחנית חדשה לכל פעולותיו החומריות. לֶךְ לְךָ "מֵאַרְצְךָ" – עזוב את החברה המקולקלת בה גדלת, שלא הלכה בדרכי היהדות. לֶךְ לְךָ - זה שתבחר להוליך את עצמך אל דרך הנהגה חדשה, מסלול חיים מתוקן, אשר תעלה בו מדרגה לדרגה, תלמד לעשות שימוש חדש ומקודש בחומר (הָאָרֶץ), באופן שיעזור לך להתפתח רוחנית, להתקרב אל בורא עולם – ולהיות מאושר. הקב"ה עשה את האדם נשמה בגוף חומרי, ויצר בו שני כוחות משיכה הפוכים ומנוגדים, אשר לשניהם יכולת להטיב לאדם – והאדם נדרש לבחור לאיזה כוח יימשך ליבו – אל כוח הנתינה וההשפעה הבא מצד נשמתו, או אל כוח הרצון לקבל הנאה ותענוג לעצמו, הבא מצד גופו החומרי ויצריו. "וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה" - "וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר, אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ" - "וְהָיָה, כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים.... וְהָרְגוּ אֹתִי, וְאֹתָךְ יְחַיּוּ" - גם אַבְרָהָם בניסיון זה יורד ברוחניות ומתקרב לחומר – אך אצלו זו ירידה, לצורך עליה רוחנית גבוהה יותר בעתיד. "וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ, ... וְאַבְרָם, כָּבֵד מְאֹד, בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב" - "פֶּן תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה... וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ... וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ" (דברים פרק ח) אולם כגודל כוח ההכבדה על האדם, כך גם גודל התיקון, וגודל השכר הרוחני, השמור בצידו. ככול שאדם "כָּבֵד" יותר בכסף וברכוש, ואף על פי כן דבק בקב"ה ומצוותיו, כך הוא גם גדל ומתפתח רוחנית בהתאם – ההישג בהנפת משקולת ייחשב גדול יותר, ככול שהמשקולת תהיה כבדה יותר. "וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ, אֶת אַבְרָם: הָיָה צֹאן וּבָקָר, וְאֹהָלִים." "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ, לָשֶׁבֶת יַחְדָּו" – השימוש השונה בעושר ובחומר ("הָאָרֶץ"), ניכר בהבדל בין דרך הקדושה של אַבְרָהָם, לבין דרך התאווה של לוט, והביא אותם לבסוף לידי התנגשות וריב. "וַיְהִי רִיב, בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם, וּבֵין, רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט" – רועה תפקידו להוביל את העדר, ולכוונו לדרך בטוחה וטובה - "ה' רֹעִי, לֹא אֶחְסָר" (תהילים פרק כג). הריב בין הרועים, מסמל מאבק בין שתי תפיסות הנהגה, הפוכות זו לזו – האחת דוגלת בגזל וברצון לקבל לעצמו, והשנייה בדבקות במעשי חסד ובמעשי צדקה. "וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט, אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן, וַיִּסַּע לוֹט, מִקֶּדֶם... וְלוֹט, יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר, וַיֶּאֱהַל, עַד סְדֹם - וְאַנְשֵׁי סְדֹם, רָעִים וְחַטָּאִים, לַה' מְאֹד" - "וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם, אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ... כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד עוֹלָם"- זהו ייעודו של עם ישראל - לתקן, כי אנו בניו וזרעו של אַבְרָהָם אָבִינוּ. "רִבּונו שֶׁל עולָם. כְּמו שֶׁכָּבַשׁ אַבְרָהָם אָבִינוּ אֶת רַחֲמָיו לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. כֵּן יִכְבְּשׁוּ רַחֲמֶיךָ אֶת כַּעֲסֶךָ. וְיִגּולוּ רַחֲמֶיךָ עַל מִדּותֶיךָ. וְתִתְנַהֵג עִמָּנוּ ה' אֱלקֵינוּ בְּמִדַּת הַחֶסֶד וּבְמִדַּת הָרַחֲמִים". בכל בוקר, כשאנו מתפללים לקב"ה, אנו מזכירים את נחישותו של אַבְרָהָם אָבִינוּ לעשות רצונו, ולעמוד בניסיונות, ועל כן אנו מבקשים מבורא עולם, כי זכותו של אַבְרָהָם תעמוד גם לנו, יומתקו כול הדינים מעלינו, ושנזכה להתגלותו של משיח צדקנו, וברחמים לגאולה האמיתית והשלימה, במהרה בימנו ממש. |
||||||
|
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |