עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "עֵקֶב" |
||||||
הרב ערן שצמן | כדורינט | ||||||
23/07/2013 13:15 | ||||||
"לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ, לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ" ● מה יותר קשה - להיות עני או להיות עשיר? ● למה לפעמים יש לאדם שפע, ולפעמים הוא בחסר? ● הרב ערן שצמן מגיש: רעיון לפרשת "עֵקֶב"
הקב"ה מנסה את האדם במצבי קיצון שונים בחייו, ובוחן את מידת האמונה והדבקות שבליבו. הפרשה מציגה שני סוגי ניסיונות הפוכים, ניסיון העוני, וניסיון העושר – שני מצבי קיצון בחייו של האדם, מעבר ממצב של חסר מוחלט והישרדות יום יומית, אל מצב של שפע במילוי ללא גבול. בכל אחד מן המצבים מוצב קושי מסוג אחר בפני האדם, שרק במידה ויתגבר עליו, יזכה להשיג את החיבור הרוחני הנכון אל בוראו. "ניסיון העוני" - "וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ, וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן" אולם במָּן היה גם מימד של עינוי והרעבה, מדד למידת צדיקותו של האדם: בכל יום היה יורד הַמָּן רק עבור אותו היום, ואסור היה לאגור ממנו ליום המחרת (למעט בשישי עבור שבת). אדם שיש בביתו אוכל רב באופן קבוע, חש בטוח, ויודע שלא יהיה רעב ביום המחרת, אולם אדם שנזקק להשיג את מזונו מדי יום מחדש, שרוי באי ודעות, ובסבל נפשי גדול, מוחו טרוד בחששות, ואינו יודע מהיכן יהיה לו להאכיל את ילדיו. ניסיון העוני מוגדר כחיים "מן היד אל הפה", מצב בו אין לאדם די חומר שיספיק לו למלא את צרכיו בביטחון, ועל כן אין לו תחושת שובע מוחשית. במצב שכזה חווה האדם סבל נפשי וחש חסר ורעב באופן קבוע. האדם עשוי לחשוב בטעות שהקב"ה מעניש אותו, או שחלילה רוצה ברעתו, ומתוך המצוקה להגיע לידי, כעס, אלימות, גניבה, ואף כפירה בקב"ה. "לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ, כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם, כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם" על האדם לפתח בליבו את מידת הביטחון בקב"ה לבדו ("עַל כָּל מוֹצָא פִי ה'"), מבלי לפתח תלות אובססיבית במרדף אחר החומר, ולחשוב שכביכול החומר יוכל יהיה להושיעו מצרותיו. האדם לומד כי גלגל חוזר בעולם, והחיים מוליכים את האדם פעם מטה ופעם מעלה, ועל כן גם שנמצא בתקופה של דוחק, או עוני, עליו לבטוח בקב"ה לבדו, ולהאמין שהביאו אל המקום הנכון ביותר עבורו באותה העת. גם במצב של עוני לומד האדם שלא לדאוג יתר על המידה, לא להתפתות לפשע, וזוכר כי בורא העולם הוא טוב ומטיב לנבראיו - "ומשביע לכל חי רצון". "כִּי, כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ, ה' אֱלֹקיךָ, מְיַסְּרֶךָּ" הקב"ה שולח לאדם נסיונות, במטרה שיתעורר, יחפש שוב את קרבתו, ובזכות לעבודתו ודבקותו בו, יוכל לבסוף לקבל שפע רב בהרבה יותר (שפע כתוצאה מיגיעה, שאינו מתנת חינם מבישה). כאשר מקבל האדם את החסר בחייו באהבה, ומבין שהקב"ה עושה הכל לטובתו, כמו אבא טוב המונע מבנו ממתקים ללא גבול, או כל דבר אחר היכול להזיק לו – אז מתעלה האדם ברוחנית, חווה שקט ובטחון בחייו, וזוכה לחיים טובים הן בעולם הזה והן לעולם הבא ("וְשָׁמַרְתָּ, אֶת מִצְוֹית ה' אֱלֹקיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וּלְיִרְאָה אֹתוֹ"). "נסיון העושר" – "כִּי ה' אֱלֹקיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה:... אֶרֶץ, אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם, לֹא תֶחְסַר כֹּל, בָּהּ" "פֶּן תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ, וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן, וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ; וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ, יִרְבֶּה..." "וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹקיךָ ..." "וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" התיקון ל"נסיון העושר" הוא: מבחן העושר ומבחן העוני עשויים לבוא לאדם בתחומים רבים בחייו (ולא רק בכספו): "הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹקיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו" רק כאשר האדם מתוקן במידותיו, יש בו הכרת הטוב לקב"ה, ויודע מהו מקור הצלחתו, ומי נותן לו את השפע בחייו. בכל רגע בחיינו, בין אם קשה לנו ובין אם טוב, עלינו להקפיד על איזון, ולהישמר מיצרנו הרע, הרוצה תמיד להביא אותנו אל נקודות הקיצון - להכניס אותנו לחרדות מיותרות כשקשה, או להפוך אותנו לשאננים, כשטוב והכל מושג בקלות. ככל שנצליח להתגבר על יצרנו, להתאזן ולדבוק בקב"ה בביטחון, הן בעושר והן בעוני, נזכה במהרה להתגלותו של מלך המשיח, ונגיע אל הגאולה האמיתית והשלימה, במהרה בימנו ממש. "לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה". |
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |