עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
מבט לפרשת השבוע "דברים" |
||||||
הרב יחזקאל שינפלד | כדורינט | ||||||
7/07/2013 | ||||||
דוד מול מואב ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר מדוע דוד המלך הסביר שמותר לו להילחם במואב, משום שפרצו גדר ● הרי לשיטתו של הרמב"ם, כל האיסור "אל תצר את מואב" נאמר רק לדורו של משה רבנו "ויאמר ה' אלי: אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה" (ב, ט). הרמב"ם בספר המצוות בשורש השלישי פסק, שהציווי בתורה "אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה" אינו נוהג לדורות. כל הציווי בפסוק זה נאמר לשעה בלבד. לכאורה, תמוה – הלא במדרש מובא, שבימי דוד מלך ישראל טענו המואבים כנגד יואב, שר הצבא של ישראל: אסור לך להילחם בנו, שהרי יש איסור בתורתכם: "אל תצר את מואב" (במאמר מוסגר נציין, כי מעניינת העובדה, שהם ידעו לצטט פסוקים מן התורה הקדושה...) ענה להם דוד המלך, שהם פרצו גדר תחילה, ולכן יואב נשלח להילחם בהם. לדברי הרמב"ם, כאמור, כל הציווי של התורה לא להילחם נגד מואב, נאמר רק לדורו של משה רבנו במדבר, אבל לדורות הבאים אין איסור. זו גם הסיבה לכך, שהרמב"ם אינו מונה את הלאו בתוך תרי"ג המצוות, שנאמרו לדורות. מדוע איפוא משיב להם דוד, שבמקרה שלהם הם פרצו גדר תחילה, ולכן רשאים ישראל להילחם בהם? כלומר: אם הם לא היו פורצים גדר, היה אכן אסור ליואב להילחם בהם? הרי גם בלי אותה פירצת גדר מותר להילחם בהם בדורו של דוד, כי כל האיסור נאמר, לשיטת הרמב"ם, רק לשעתו?! אולי אפשר ליישב, שדוד ענה להם בדרך זו בכוונה תחילה, שכן דוד בחר לענות להם תשובה, שתתקבל על לב כולם. אם דוד היה מחדש להם את חידושו של הרמב"ם בזמן של טרום מלחמה, היו אומרים: דוד בדאי, דוד מחדש חידושים בהלכה לפי רצונו הפרטי, דוד חלילה "ממציא" חידושים בתורה ועובר על איסור מפורש בתורה כדי לצאת למלחמה. אומר להם דוד המלך: אתם פרצתם גדר תחילה. הסברה הזאת מתקבלת יותר על דעת כולם - לישראל אסור לפתוח במלחמה, אבל אם מואב פרצו גדר, מותר ליואב, שר הצבא, להילחם במואב. אסור לנו לפתוח במלחמה נגד מואב, אך להגיב במקרה שהם פורצים את הגדר- מותר. יסוד גדול מלמדנו דוד המלך – לענות תשובה מתקבלת על לב השומעים. "והייתם נקיים מה' ומישראל" נאמר, ומוסיף דוד ומלמדנו – גם מאוייבים צריך להיות נקיים. אם יש אפשרות להסביר את הדרך שלך, באופן שכולם יבינו אותך – אפשרות זו עדיפה, יש להיות זהירים. אף שדוד ידע, שאין כאן בכלל שאלה הלכתית, הרי כל האיסור "אל תצר את מואב" נאמר רק לשעתו. בכל זאת נזהר והסביר את הוראתו לצבאו - לבל יחשדו בו. |
||||||
|
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |