עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "מטות-מסעי" |
||||||
הרב ערן שצמן | כדורינט | ||||||
13/07/2014 17:20 | ||||||
"נְקֹם נִקְמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵאֵת הַמִּדְיָנִים" ● איזו מזימה מרשעת רצו הַמִּדְיָנִים להכשיל את ישראל? ● מי הם הַמִּדְיָנִים שלכם, ואיך מנסים להפיל גם אתכם באותו האופן? ● הרב ערן שצמן מגיש: רעיון לפרשת "מטות-מסעי"
המלחמה של עם ישראל בְּמִדְיָן היא אותה המלחמה פנימית ואינסופית המתחוללת בתוך האדם. הקרב בין הנפש האלוקית לנפש הבהמית, מי משתיהן תשלוט בליבו של האדם ותנהל את חייו. הנפש האלוקית רוצה להצילו ולהשיבו אל המוטב, ואילו נפשו הבהמית רוצה להחטיאו, לשכנע את האדם ללכת אחר התענוגות בקלקול. זהו אותו קול פנימי, אשר משכנע את האדם לחטוף תענוגות, כי חיים רק פעם אחת, ומיד לאחר שנשמע לו ונופל ביצרו, מביא עליו את רגשי האשם, וגורם לו שיישא בדין (מִדְיָן – מלשון "דין"). כך בדיוק פעלו הַמִּדְיָנִים כדי להכשיל את ישראל. הַמִּדְיָנִים הם כוח הטומאה המאזן את הקדושה בעולם, וככאלו רצו למנוע מעם ישראל להגיע אל ארץ ישראל. תיקונם של ישראל הוא בישיבה על אדמת הארץ וקידושה, ואת זה רצו מדיין למנוע, על כן יצאו להחטיא ולטמא את ישראל בזנות ועבודה זרה, בתקווה שתוסר מעליהם השגחתו של הקב"ה. עמלק, עוֹג מֶלֶךְ-הַבָּשָׁן וסִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי (אויבי ישראל שקדמו למִּדְיָנִים) רצו להשמיד את ישראל מבחינה פיזית - להרוג את גופם החומרי. ואילו הַמִּדְיָנִים לכאורה עשו את ההיפך – שלחו את בנותיהן עם יין ותאוות זנות, כדי לפתות את בחורי ישראל – לא ניסו לפגוע בגופם אלה הציעו לישראל תענוגות לגופם החומרי –מזימתם האמיתית הייתה קשה משל קודמיהם, רצונם היה להרוג את נשמתם הרוחנית של בחורי ישראל. "אֵין שְׁנֵי מְלָכִים מִשְׁתַּמְּשִׁים בְּכֶתֶר אֶחָד..." הנפש האלוקית - קשורה ישירות אל מהותו של הקב"ה, וכול רצונה להידמות לו. היא מושכת את לב האדם לבנות את עולמו הרוחני, ומשכנעת אותו להיטיב את מעשיו, לעסוק בנתינה לאחרים שלא מתוך אינטרס, לקיים את חוקי התורה. הנפש האלוקית משכנה במוח (בשכל), ומשם מתפשטת אל הלב ומשפיעה על כל האברים כולם. לעומתה הנפש הבהמית - קשורה אל הגוף החומרי הארצי ואל תאוותיו. היא ניזונה מן היצר הרע השוכן בתוך האדם, ועל כן גם היא רצונה להשתלט על ליבו של האדם, ולהביא אותו לכך שיימשך אחר הדברים הגשמיים, ויכשל בהם (תאוות בצע, מאכלות אסורים, זנות, לשון הרע ורכילות, רדיפה אחר החומר...). עניינה הוא האהבה העצמית - היא מפעילה באדם את מידת התאווה, ואת הרצון לקבל לעצמו בלבד על חשבון האחר, הרצון לחיות חיי הפקרות חומריים ללא דין או דיין. מלחמת מִדְיָן – זו אינה מלחמה קונבנציונאלית רגילה, הייתה זו מלחמה רוחנית, מלחמת הקדושה בטומאה, המלחמה כנגד כוחות הטומאה החזקים ביותר בעולם בעת ההיא. "הֵחָלְצוּ מֵאִתְּכֶם אֲנָשִׁים לַצָּבָא" "אֶלֶף, לַמַּטֶּה, אֶלֶף, לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל, תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא" "וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ וַחֲצֹצְרוֹת הַתְּרוּעָה, בְּיָדוֹ" - זה הארון והציץ (רש"י) ישראל מפעילים במלחמה זו את כל אמצעי הקדושה שברשותם (תפילה, ציץ קדוש, ארון הברית...) ואכן מצליחים להכניע את הַמִּדְיָנִים, ולנצח את כוחות הטומאה. "וַיִּשְׁבּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת נְשֵׁי מִדְיָן, וְאֶת טַפָּם; וְאֵת כָּל בְּהֶמְתָּם וְאֶת-כָּל מִקְנֵהֶם וְאֶת כָּל חֵילָם, בָּזָזוּ". כל הכוחות הבהמיים הטמאים שהיו במדיין עברו, לאחר הניצחון, אל צד הקדושה, אל ישראל - אלו הבהמות והרכוש שנלקחו בשבי ע"י ישראל, לצורך תיקונם וטיהורם. הניצחון על הטומאה מביאה לעלייה בקדושה, אך גם מיד מעלה מנגד את הבהמיות באדם לצורך איזון - הפוטנציאל החדש לקלקול ולטומאה הופך גדול יותר, מיד עם המעבר לשלב הרוחני החדש. "גַּם אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה, עָשָׂה הָאֱלֹקים" (קוהלת פרק ז) "כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ, יִצְרוֹ גָּדוֹל הֵימֶנּוּ" (סוכה נב א) כדי להביס את כוחות הטומאה והבהמיות שבו, חייב האדם לגייס אליו את כול כוחות הקדושה שניתנו לו, שאלמלא כן לא יהיה לו סיכוי לנצח. האדם ינצח את הטומאה רק כאשר יקדש את יצרו, ויעביר ללא הרף יסודות בהמיים המצויים בו מצד הטומאה אל צד הקדושה. זהו חלק מתהליך התיקון הפנימי באדם, שנמשך לאורך כול חייו - עליו לטהר כוחות מחטיאים בנפשו הבהמית, ולהפכם להיות כוח מניע לענייני קדושה (למשל אדם שיש בו תאווה ליין – יכול להשתכר להתהולל ולחטוא, ויכול גם לקדש באמצעותו את השבת, ולהתענג עליו בקדושה). כדי להצליח, ולא ליפול שוב לידי הַמִּדְיָנִים, נתן הקב"ה תורה לישראל, ספר ההוראות כיצד להשתמש בחומר בתבונה, ולקדש באמצעותו שם שמים. זהו תפקידו של עם ישראל בעולם זה, וככול שירבו ישראל לקדש עצמם במותר להם, נזכה כולנו במהרה לבואו של משיח צדקנו, ולגאולה האמיתית והשלימה. |
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |