עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "אַחֲרֵי מוֹת - קְדֹשִׁים" |
||||||||||||||
הרב ערן שצמן | כדורינט | ||||||||||||||
16/04/2013 11:40 | ||||||||||||||
"וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם, לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם אַחַת, בַּשָּׁנָה" ● מהו עניין שני הַשְּׂעִירִם (העיזים), בטקס בבית המקדש ביום הכיפורים? ● איך הם מגלים לנו את סוד התיקון לחיינו בעולם כיום? ● הרב ערן שצמן מגיש: רעיון לפרשת "אַחֲרֵי מוֹת - קְדֹשִׁים" "וְלָקַח, אֶת שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם; וְהֶעֱמִיד אֹתָם לִפְנֵי ה', פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם, גֹּרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַה', וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל". השעיר האחד מיצג את הרצון לתקן ולהשפיע שפע וחסד לאחרים - " גּוֹרָל אֶחָד לה' ", והשעיר השני מייצג את כל הקלקולים והחטאים, ששורשם נעוץ ברצון לקבל לעצמו, לספק את נפשו הבהמית בלבד - "וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל". לאדם יש בחירה חופשית בין שתי הדרכים, אולם הוא ישלם את מחיר בחירתו. ה"גֹּרָלוֹת" מראים לנו כי באותה מידה יכול האדם לבחור בשעיר זה כמו גם בשעיר זה. אולם לאחר שבוחר את דרכו בעולם, הטקס שעוברים השעירים מרמז על גורלו של האדם, בהתאם לדרך שבחר. השעיר שהוגרל לה' מועלה לקדושה – הוא נשחט תחילה אל מול פניו של השעיר שנבחר "לַעֲזָאזֵל", ולנגד עניו עורו מופשט וחלקיו מועלים על המזבח קורבן לקב"ה. בדיוק כך חושב גם אדם, הבוחר להיכנע לנפשו הבהמית וליצריו, למרוד בדרכה של תורה, ולספק את עצמו ותענוגותיו בלבד. הוא רואה את אחיו היהודים, אלו הדבקים בתורה, וחושב כי המחיר שהם משלמים אינו משתלם. להבנתו יהודים מקיימי מצוות, מקריבים מעצמם יותר מדי, וכנראה אינם נהנים באמת מתענוגות העולם. "וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹמנֹתָם, אֶל אֶרֶץ גְּזֵרָה; וְשִׁלַּח אֶת הַשָּׂעִיר, בַּמִּדְבָּר." השעיר החי נלקח אל המדבר ומועלה אל ראש צוק, ואז מראש הפסגה נדחף השעיר חי אל התהום, אל ה"עֲזָאזֵל", ומתפרק עד שכל אבריו מתפזרים: "...ודוחפו לאחוריו, והוא מתגלגל ויורד. לא היה מגיע לחצי ההר עד שהוא נעשה איברים איברים..." (רמב"ם עבודת יוה"כ).
וכך, על דרך המשל, יראה גם מסלולו חייהם של אלו, הבוחרים בתאוות עולם החומר בלבד, על פני הקב"ה ומצוותיו. אדם הפועל לסיפוק עצמו בלבד, חש לכאורה כי חייו בעליה וכי הוא מצליח:
"וְהַשָּׂעִיר, אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל, יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה'" נשמתו של האדם עולה אל עולם האמת כדי לתת שם דין וחשבון על מעשיה בעולם החומר, ובדיוק כמו השעיר "לַעֲזָאזֵל", אשר " יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' ", עומדת נשמת האדם לפני הקב"ה בבושת פנים בבית דין של מעלה, ריקה מתורה, ריקה ממצוות, ריקה ממעשי חסד ונתינה - סופה שנשלחת אל האבדון כדי לכפר על קלקוליה בייסורים - "לַעֲזָאזֵל, הַמִּדְבָּרָה". "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת, עוֹלָם" כאשר מקדש האדם עצמו בחייו, וכן מכפר ביום הכיפורים בצום, בתפילה ובצדקה, מתקרב בכך אל הקב"ה, ואל רצונה של נשמתו. במקום בו עוסק האדם בתורה, בנתינה ובחסד, שם אין לרע אחיזה כלל – כך מקרב האדם עצמו אל חיי האושר הנצחי, ואל השלמת תיקונו בעולם זה. "בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן, אֶל-הַקֹּדֶשׁ": כל הישג חומרי שמשיג האדם לעצמו בעולם הזה, יספק לו אושר לטווח קצר בלבד, ואילו חיים רוחניים של חסד, נתינה והליכה בדרך התורה, יספקו לו אושר נצחי. הקב"ה שאוהב את עם ישראל, רוצה להטיב לו, אך נדרשת גם עבודת האדם מלמטה, וראשיתה החרטה, וההתגברות על רצונו של היצר - לקבל לעצמו בלבד. ברוב חסדיו נתן הקב"ה לישראל יום אחד בשנה, שכולו מוקדש לתקנה, כדי שיעשו בו תשובה, תתקבל כפרתם, ותינצל נשמתם. מי יתן וכל ישראל ישכילו לנצל את חיי העולם הזה, ואת יום הכיפורים, לתיקון נשמתם, ובזכות זו ניגאל כולנו, ויבוא במהרה משיח צדקנו. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |