מבט לפרשת השבוע "ויקהל-פקודי"
גובה המקדש ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר את שיטתו של הרמב"ם, שיש להגביה את בית המקדש כפי כוח הציבור ● איך מותר היה לחרוג מהמידות, שנמסרו מפי ה' לגד החוזה ולנתן הנביא ● פרשת ויקהל פקודי
"אלה פקודי המשכן, משכן העדות, אשר פקד על פי משה" (לח, כא).
הרמב"ם בהלכות בית הבחירה (א, יא) פוסק: "ומצווה מן המובחר לחזק את הבניין ולהגביהו כפי כוח הציבור, שנאמר: "ולרומם את בית אלוקינו".
הקשה בספר מרפסין איגרי: איך ניתן להגביה את בית המקדש, הרי כל מלאכת תבנית המשכן, ואחריו תבנית בית המקדש, נמסרו בנבואה. במשכן- למשה רבנו ובבית ראשון- לגד החוזה ולנתן הנביא. רק מה שנמסר להם עשו. על המידות, שנאמרו להם, אסור היה להוסיף או לגרוע, שנאמר: "הכול בכתב מיד ה' עלי השכיל".
מובא שם תירוץ בשם הרב יונגרמן, שעל ידי כך שייפו את בית המקדש בפאר ובהדר. היופי משך את תשומת הלב, והבית נראה ממוקד ומרשים, כאילו הוא גבוה מאוד.
הרמב"ם בהמשך ההלכה אומר: "ומפארין אותו ומייפין כפי כוחן, אם יכולין לטוח אותו בזהב ולהגדיל במעשיו, הרי זה מצווה". כלומר, שחוץ מעניין הגובה, יש עוד עניין לייפות את המקדש.
לכן חשבתי לתרץ בדרך אחרת, לפי שיטתו של הרמב"ם חוֱזק הבניין וגובהו- אין להם שיעור. ייתכן, שהנביאים אמרו מידה, וייתכן, שלא אמרו. גם אם הם אמרו מידה, המידה שלהם הייתה רק המינימום הנדרש. אבל כל המרבה הרי זה משובח, כי לשיטת הרמב"ם אין שיעור לגובה הבית, כשם שאין שיעור לחוזק הבית, כי יש מצווה "לרומם את בית אלוקינו".
אולי העניין תלוי גם בגובהם של שאר הבתים בירושלים. בית אלוקינו צריך להיות הגבוה ביותר, החזק ביותר והמרשים ביותר. כי בית ה' צריך להיות הבית היפה והחזק ביותר. הכבוד של עם ישראל הוא לבנות בית מיוחד ביותר לאלוקיו. לכן יש חובה להשתדל לפאר את הבית כפי כוחן של ישראל.
ההלכה הזו ברמב"ם מלמדת אותנו יסוד חשוב, כמה צריך להשקיע בבניית בית ה'. עם ישראל זכה לבנות מקדש לבורא יתברך.
הכבוד של ישראל לבנות את הבית המרשים והמיוחד ביותר, שהם מסוגלים. בכך להראות את הכבוד של ישראל לאביהם שבשמים. ברור, שאין עניין להקב"ה בארמון מפואר. העניין הוא שלנו, להחשיב ולכבד את בית ה', להראות נדיבות לב מיוחדת בבית ה'.
להבדיל אלף אלפי הבדלות, כמו שאומות העולם בונים את בתי התפלה שלהם- בתים מרשימים ביותר, וכן את ארמונות המלכים שלהם.
אנחנו, שבונים בית להקדוש ברוך הוא, חייבים להשתדל בכל כוחנו לרומם ולפאר את המקדש. לכן אין גבול לגובה, לחוזק ולפאר של בית המקדש.
מעניין, שהרמב"ם קובע שזו מצווה, כי ההשתדלות הגדולה של ישראל מראה את הקשר המיוחד בין עם ישראל לאביהם שבשמים, שברחמיו הרבים משרה את שכינתו בבית המקדש.
ולוואי, שנזכה במהרה לראותו בבניינו ולשמוח בתיקונו. אמן.