עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "בשלח" |
||||||
הרב אהרן זאב שצמן | כדורינט | ||||||
5/02/2017 08:20 | ||||||
"וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם, בַּיַּבָּשָׁה; וְהַמַּיִם לָהֶם חוֹמָה, מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם" ● למה פתח הקב"ה את הים עבור בני ישראל? ● מהו הסוד לחיים טובים, שרצה ללמד אותם, וגם אותנו? ● הרב אהרן זאב שצמן מגיש: רעיון לפרשת "בשלח"
התורה נמשלה למים, וכאשר דבקים ישראל בתורה, היא לָהֶם חוֹמָה, המגנה עליהם מאויביהם מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם. ומיהו אותו אויב אשר ממנו יש להישמר? האויב הגדול ביותר של האדם הוא יצרו הרע, החיה הפנימית שבו, הרוצה לקבל תאוות ועינוגים חומריים ללא גבול, ולהכשיל אותו בעבירה. למים שתי תכונות הפוכות – יש בהם את צד החסד - הם המילוי הבסיסי ביותר בבריאה, לצימאון הטבוע בכל הצמחים ובכל בעלי החיים. אולם למים יש גם את צד הדין, והם יכולים לשטוף את העולם כולו ולהטביעו, כפי שנעשה בימי המבול. המים מייצגים את מילוי השפע החומרי האינסופי, אשר ביכולתו למלא, את תאוותיו של האדם במידה הנכונה, או למלאו ללא גבול – ובכך להשמידו. כדי שיהנה האדם מהשימוש במים, עליו ליצרך מהם במידה הראויה, כי רק במידה וישים גבול לתאוותיו, יוכל להפיק מהחומר סביבו את מידת המילוי הנכונה, וההנאה השלימה. אולם איך יידע האדם מהי המידה הנכונה? על פי מה צריך האדם לקבוע לעצמו את הגבולות, כדי שייהנה מהשפע? "גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה" (בראשית טו) הקב"ה הראה למעשה לאברהם את מסלול התיקון, שעתידים לעשות בני ישראל בצאתם לחופשי מן השעבוד לחומר. המעבר בין שני חלקי הבהמות החצויים, הוא משל לאדם הפוסע במסלול חייו, ומוקף ביצרים בהמיים, הרוצים להכשילו. אברהם עובר בין הבתרים בדיוק כשם שבני ישראל עתידים לחצות את הים: יצר בהמי מימין, יצר בהמי משמאל וריק באמצע – האמצע היא היבשה, מקום ריק מיצר בהמי, מקום בו האדם בוחר איך למלא את צימאונו. "וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם, בַּיַּבָּשָׁה" "אֲזַי, עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם, הַזֵּידוֹנִים, בָּרוּךְ ה' שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף, לְשִׁנֵּיהֶם" (תהילים קכד) הוא עוצר עבורו את תחושות התאווה של יצריו הבהמיים, ומוליך את האדם זמנית בדרך בטוחה, כדי שיוכל לקבל לעצמו את המילוי במסלול החדש – דרך התורה והמצוות. הקב"ה מוליך את בני ישראל לעבר קבלת התורה. אולם כחלק מתהליך הכשרתם לקראת קבלת עול מצוות, צריך היה להמחיש להם כי הגבולות, הם למעשה לטובתו של האדם, אל אף שהם בבסיסם מנוגדים לרצונו הבהמי לקבל. "וַיִּרְדְּפוּ מִצְרַיִם, וַיָּבֹאוּ אַחֲרֵיהֶם - כֹּל סוּס פַּרְעֹה, רִכְבּוֹ וּפָרָשָׁיו: אֶל תּוֹךְ, הַיָּם" סוס פרעה (היצר הבהמי), המוביל את רכבו (את הגוף החומרי) ומכניס את פרשיו (האדם כולו) אל תוך הים. "וַיָּשֻׁבוּ הַמַּיִם, וַיְכַסּוּ אֶת הָרֶכֶב וְאֶת הַפָּרָשִׁים, לְכֹל חֵיל פַּרְעֹה, הַבָּאִים אַחֲרֵיהֶם בַּיָּם" הגבול ששם הקב"ה למי הים, הטיב עם בני ישראל ושמר עליהם כך שיוכלו לעבור בים בבטחה, בכך רצה ללמדם לשים גבול בפני חיי החומר, ובייחוד לאור השפע הרב שלקחו איתם ממִצְרַיִם. רצה הקב"ה להראות להם, כי כאשר גובלים את השפע - זהו סוד החסד האמיתי, בחייו של האדם. כשם שהציב הקב"ה גבול למי הים, והציל בכך את בני ישראל, כך המצוות מציבות גבולות לאדם, ומורות לו כיצד להשתמש בחומר בתבונה למילוי יצריו - במידה הראויה להצילו מחיי סבל ואבדון. ניתן ליהנות מחיי החומר, ולנוע בבטחה בתוך מכלול היצרים והתאוות הבהמיים. אולם צריך לשם כך להיצמד לדרכה של תורת האמת, וללמוד מהם גבולות וחוקי החיים. ביציאת מִצְרַיִם הקב"ה עשה את העבודה עבור בני ישראל, והטביע עבורם את המצרים. אולם מרגע מתן תורה, העבודה מוטלת על כתפיו של כל אחד מישראל, לגבור בכל יום מחדש על יצרו הרע ולהטביעו – הקב"ה הראה לנו את הדרך, אבל המשך ההליכה בה מוטלת עלינו. זו היא הבחירה החופשית, שניתנה לכל אחד מישראל, בהתאם למידת האמונה, ומידת הביטחון שיש לו בקב"ה. כאשר ישלימו כלל נשמות ישראל מהלך זה, יציבו את הגבול הנכון ליצריהם, יעשו תשובה, וילכו בדרך התורה והמצוות - אז תתרחש מיד הגאולה, נזכה לבואו של משיח צדקנו, והיצר הרע (כוח מִצְרַיִם) יתבטל מן העולם לנצח נצחים. |
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |