מבט לפרשת השבוע "ויגש"

 

עגלות עם מסר ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר את דברי המדרש, שיהודה שרף את העגלות, ששלח פרעה להביא בהן את יעקב ● והרי נאמר בפרשה, שיעקב ומשפחתו ירדו למצרים בעגלות של פרעה! ● פרשת ויגש
 
"ואתה ציווית - זאת עשו: קחו לכם מארץ מצרים עגלות לטפכם ולנשיכם ונשאתם את אביכם ובאתם" (מה, יט)

פרעה, מלך מצרים, מצווה לקחת עגלות ולהביא את משפחת יוסף למצרים. יעקב אבינו רואה את העגלות, ששלח יוסף, וזוכה לרוח נבואה, שנאמר : "וירא את העגלות אשר שלח יוסף לשאת אותו, ותחי רוח יעקב אביהם" (מה, כז). מבאר רש"י: "סימן מסר להם, במה היה עוסק, כשפירש ממנו -  בפרשת "עגלה ערופה", וזהו שנאמר: "וירא את העגלות אשר שלח יוסף", ולא נאמר: אשר שלח פרעה".

נשאלת השאלה, היכן נעלמו העגלות, ששלח פרעה בצו מלכותי?

מיישב מדרש רבה: "אותן עגלות, ששלח פרעה לשאת אותו, הייתה עבודת כוכבים חקוקה עליהם, עמד יהודה ושרפן" (ויגש צד, ג).

לכאורה, קשה להבין את דברי המדרש. הרי בהמשך הפרשה מתואר המסע של משפחת יעקב למצרים - "ויקם יעקב מבאר שבע, וישאו בני ישראל את יעקב אביהם ואת טפם ואת נשיהם בעגלות, אשר שלח פרעה לשאת אותו" (מו, ה). כלומר, שהעגלות, ששלח פרעה, נשארו תקינות, והן העגלות שבהן ירדו ישראל לגלות מצרים.
כתוב בחז"ל, שיוסף בכל מהלך שלו מול אחיו, ובמיוחד מול אביו, היו כוונות ורמזים.

יוסף הבין מדברי יהודה, שיעקב אינו שותף בדין, שהאחים דנו אותו. לכן יעקב מתאבל וכואב את חסרונו של יוסף. עכשיו יוסף רוצה לחזור לחיק משפחתו, לא רק כבן אובד, שהצליח גשמית, אלא גם כיוסף הצדיק. יוסף שעמד בניסיונות הקשים במצרים הטמאה ונשאר בן תורה. לכן חשוב ליוסף להזכיר לאביו את הסוגיה האחרונה, שבה הם עסקו -  פרשת "עגלה ערופה", לרמוז לאביו, שאמנם הוא זכה לגדולה, למלכות, אבל עדיין הלימוד חשוב בעיניו.

יעקב אבינו אכן מבין את הרמז, מבין, שיוסף נשאר בעל דרגה רוחנית. כתוצאה מכך זוכה יעקב לשמוח, ורוח הקודש שבה אליו, אחרי שנים של הסתלקות.

יהודה שרף את העגלות, ששלח פרעה ישירות, כי בעגלות האלו היה חקוק שם של עבודה זרה, אבל גם העגלות, ששלח יוסף, שייכות לפרעה, הרי כל מה שבא ממצרים במיוחד מחצר המלכות - שייך למלך.

כאשר באים ישראל למצרים, שמים דגש, שהעגלות שייכות לפרעה. משפחת יעקב דואגת  לשרוף עגלות, ששם ע"ז חקוק עליהן. בנוסף חשוב לה להדגיש, שהעגלות ששלח יוסף הן ללא ע"ז, אף על פי שגם העגלות האלו באו בתוקף הצו המלכותי, שיצא מפרעה.

העגלות שבאות לארץ ישראל -  בהן הדגש הוא שיוסף שלח אותן, כי יש עניין לרמז החשוב, ששלח יוסף על ידי אחיו ליעקב אביהם, רמז שיש בו מסר חשוב: נשארתי בן תורה!

העגלות שיורדות לגלות מצרים מדגישות, שהן רכושו של פרעה, כדי להראות שהציווי שלו התמלא. אנחנו יורדים לגלות ומשתעבדים אצל האומות, אך עלינו לחיות בשלום עם המלכות ולא להתגרות בהן.

הנקודה החשובה, שיהודה מלמד אותנו, היא לשלב כבוד למלכות, אבל רק לפי ההלכה.

כולם רואים, שמשפחת יוסף באה עם עגלות של פרעה, אבל בלי שחקוק עליהן שם של עבודה זרה. העגלות ההן נשרפו.

 

הרב יחזקאל שינפלד | כדורינט16/12/2012 10:25
חזרה
עבור לתוכן העמוד