דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "וישלח"

'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "וישלח", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך

 

"וישלח יעקב מלאכים" (לב, ד).

 

רש"י: "מלאכים ממש".

 

ויבואר בהקדם דברי הזוה"ק, ששלושה מלאכים באו לעזור ליעקב אבינו, והם: מיכאל מלכיאל ושננדיאל. וכשאומרים אנו בתפילה "עזרת אבותינו", יש לכוון בשמות המלאכים הנ"ל, שהם בגימטריא "עזרת", וכמו שעזרו לאבותינו, כך יעזרו גם לנו.

 

וזהו ביאור הרש"י, מלאכים "ממש", שהוא ר"ת מיכאל מלכיאל שננדיאל, לומר לך שאלו הם המלאכים אשר באו לעזור ליעקב...

 

"ויצו אותם לאמור, כה תאמרו לאדוני לעשיו: כה אמר עבדך יעקב, עם לבן גרתי ואחר עד עתה, ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה, ואשלחה להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך... ויאמר עשיו יש לי רב אחי יהי לך אשר לך" (לב, ה - לג, ט).

 

יש להקשות, מה אכפת לו לעשיו אם גר יעקב עם לבן או לא, ועל מה ראה יעקב לומר לו זאת.

 

ועוד יש להקשות, שהתיבות "אשר לך" מיותרות לכאורה, והיה עשיו צריך לומר "יהי לך" ותו לא.

 

ואפשר לבאר, בהקדים דברי הזוה"ק, שהקב"ה נהג מידה כנגד מידה ביעקב, וכנגד מה שהשטן מנע מאדם הראשון לקבל את הברכות, ע"י שהחטיאו וגירשו מגן עדן, עשה הקב"ה שיקח יעקב את הברכות מעשיו במרמה, מפני שיעקב הוא מעין יופיו של אדם הראשון.

 

ועוד יש להקדים, הזוה"ק בפרשת תולדות, על הפסוק "אחות לבן", שתיבת "לבן" רומזת לשטן וליצר הרע.

 

וזהו ביאור הפסוק, "כה אמר עבדך יעקב, עם לבן גרתי" הייתי עם השטן בימי קדם והחטיאני, ובגללו גורשתי מגן עדן, ולכן "ואחר עד עתה" התאחרתי מלקבל את הברכות עד עתה, אבל עכשיו התקיימו הברכות, ויש לי שור וחמור וכו', ומפני זה "ואשלחה להגיד לאדוני" שהברכות היו שלי מתחילה, וזה כדי "למצוא חן בעיניך" שלא תקפיד על נטילת הברכות, שממילא לא היו שלך כלל ועיקר.

 

וע"ז ענה לו עשיו לאחר מכן, "יהי לך אשר לך", ברכות אלו שהיו שלך מתחילה, יהיו שלך גם עכשיו, ואין צורך במנחה זו אחר שאין בלבי כעס עליך...

הרב ליאור עזרן שליט"א / אוצר הפנינים22/11/2015 08:10
חזרה
עבור לתוכן העמוד