עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
מבט לפרשת השבוע "וישלח" |
||||||
הרב יחזקאל שינפלד | כדורינט | ||||||
25/11/2012 10:20 | ||||||
כוחה של משפחה ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר, מדוע נענש יעקב שהחביא את דינה מעשיו, למרות שלמעשהו היתה הצדקה - ומאותה סיבה, לאה לא רצתה להינשא לעשיו ● מה נדרש להתמודדות מול רשע? ● פרשת וישלח לקראת המפגש של יעקב עם עשו מכין יעקב דורון, מפיל תחינה ומתכונן למלחמה. בתוך כל זאת מסתיר הוא את בתו דינה, שכתוב : "ויקח את שתי נשיו ואת שפחותיו ואת אחד עשר ילדיו". מקשה רש"י: ודינה – היכן הייתה? ומבאר, שיעקב החביאה בתיבה. על כך מוסיף: ולכן נענש יעקב שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם. יעקב אבינו מסר את נפשו על חינוך משפחתו. משלושת האבות זכה הוא, שכל בניו ילכו בדרך ה', והיו כולם לשבטי י-ה. והנה קוראים אנו, שנענש על כי לא מוכן היה להפקיר את בתו לעשו הרשע. אמנם הרע יכול לחזור למוטב, אך סיכון הוא – שמא הטוב יפגע. ולכך ראה להסתירה במפגש עם עשו. מפני מה איפה נענש? בשבוע שעבר קראנו, כי עיני לאה רכות, ולמדנו מדברי רש"י במקום, שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשו ובכתה והתפללה. הודות לרמאותו של אביה זכתה וניצלה, וכאן עולה הקושיה : אם הבת דינה יכולה להחזיר את עשיו בתשובה, לא כל שכן אמה - לאה ?! בהיותה אחת מארבע האמהות הלא צדקת גדולה היתה! מפני מה לא נענשה על ההימנעות מן השידוך עם עשיו? כדי להבין מדוע נענש יעקב על דינה ולא נענשה לאה, נלמד להכיר מעט את המעשה בדינה: הרי גלום בה כוח אדיר ! הגמרא מספרת על המפגש בין ר' יוחנן לריש לקיש, ראש השודדים. וכאן נעוץ הבדל בין דינה ללאה ביחס לנקודת המוצא. כך כשיש כאן ייחוס, ויש כאן משפחה טובה התומכת בה ויודעת לדרוש ולהתנות תנאים עם החתן. ללאה, אין אבא שידרוש תנאים כאלה. כדי להתמודד מול רשע צריך ייחוס אבות ומשפחה תומכת, שתעמוד מאחור תחזיק ותחזק. לנו יש ב"ה ייחוס אבות, אנו בני אברהם, יצחק, ויעקב. נלמד ממעשה דינה, ברם נלמד גם מלאה אמנו, שאף מי שלא זכה לסביבה טובה, מסוגל לדאוג, שלצאצאיו יהיו כוחות אלה (יחוס ומשפחה תומכת שתוכל לדרוש), להתמודדות בכל מפגש. |
||||||
|
||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |