רעיון לפרשת השבוע "ויצא"

"וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" ● מה אנו בוראים במו ידינו? ● האם יש בידנו הכוח להשפיע על עתידנו בפרט, ועל עתיד ישראל ככלל? ● הרב ערן שצמן מגיש: רעיון לפרשת "ויצא"

 

יעקב נרדם, וחולם חלום על סולם ומלאכי ה' עולים ויורדים בו, ובראשו ניצב הקב"ה – גם האדם עצמו הוא כמו סֻלָּם המֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה – היינו גופו החומרי כבול בעולם החומר, עולם התאוות והרצון לקבל (אַרְצָה), בעוד שנשמתו מן העליונים היא, ניצוץ מעת הקב"ה (הַשָּׁמָיְמָה), וכל רצונה לתת ולהשפיע שפע לאחר - ועל כן נמשכת מעלה אל מקורה.

לאדם יש בחירה חופשית באיזה שלב בסולם שבין הארץ לשמים להציב את עצמו, בשלב נמוך הקרוב לארץ ולתאוות החומר, או לטפס אל שלב גבוהה של נתינה, חסד, והשפעה, המקרב אותו אל הקב"ה.

"וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ"...

"הָעוֹשֶׂה מִצִוָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ פְרַקְלִיט אֶחָד" – סנגור לעצמו "וְהָעוֹבֵר עֲבֵרָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ קַטֵּיגוֹר אֶחָד" (אבות ד, יא). אדם בבחירתו החופשית בורא לעצמו מלאכים לבנים או שחורים, בהתאם למעשיו. כל מעשה טוב שעושה שיש בו השפעה וחסד, בורא לאדם מלאכים טובים, סנגורים המגנים עליו, ואילו כל מעשה רע של חטא, רצון לקבל ותאווה ללא קדושה, בורא לאדם מלאכי חבלה המזיקים לו.

המלאכים הטובים שברא "עֹלִים ... בּוֹ" - הם עולים בתוך האדם ומעלים אותו בשלבי הסולם, ומחזקים את עולמו הרוחני, מקרבים אותו אל הקב"ה ומחזקים את הקשר בין האדם לבוראו. מעלים את תפילותיו מעלה מעלה בשלבי סֻלָּם אל עולמות עליונים ...

ואילו ממעשיו הרעים נבראים מלאכי החבלה, והם "יֹרְדִים בּוֹ" – היינו מורידים אותו למטה בשלבי הסולם ומרחיקים את האדם מאור הבורא. הם נצמדים אליו ומביאים עליו צרות וקלקולים, גוררים אותו אל עבר תאוות נוספות, ולא נותנים לו מנוח כדי להרחיק אותו מדרך התשובה.

וּמוּבָא בַּסֵּפֶר "חֶסֶד לְאַבְרָהָם", כְּשֶׁאָדָם חוֹטֵא וּמַחֲטִיא, בּוֹרֵא מַלְאָכִים רַבִּים וְרָעִים, וְכֻלָּם מַלְאֲכֵי חַבָּלָה הָעוֹמְדִים לִפָּרַע מִמֶּנּוּ בְּחַיָּיו וּבְמוֹתוֹ, וּשְׂמֵחִים וְשָׂשִׂים עַל הַצְלָחָתָם לְהַכְשִׁילוֹ וּמְחַכִּים לָרֶגַע לִפָּרַע מִמֶּנּוּ. רק כאשר עושה האדם תשובה אמיתית מהלב ושב אל הקב"ה מאהבה, אזי הזדונות נהפכות לו לזכויות. בכל מעשה טוב וחסד שיעשה האדם, הופך מיד את מלאכי החבלה שברא לעצמו למלאכים טובים. מעין מטה קסם, שמשמיד עבורו את המזיקים, והופך אותם לכוחות טובים, המחזקים אותו ומוסיפים כוח ושימחה לחייו.

וּכְשֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה וּמְשַׁנֶּה דַּרְכּוֹ, עוֹשֶׂה הוּא רַעַשׁ וּמַהְפָּךְ נוֹרָא לְמַעְלָה בַּשָּׁמַיִם, וְאוֹתָם מַלְאֲכֵי חַבָּלָה תֵּכֶף מוֹרְטִים עַצְמָם, וְנֶהְפַּךְ כָּל שְׂשׂוֹנָם לְיָגוֹן וַאֲנָחָה עַל שֶׁבָּרְחָה מֵהֶם הַנְּשָׁמָה שֶׁנִּשְׁבְּתָה וְחִכּוּ מְאֹד לִפָּרַע מִמֶּנָּה. וּלְעֻמָּתָם שִׂמְחָה עֲצוּמָה - אֵבֶל וְיָגוֹן הַנֶּהְפַּךְ לְשָׂשׂוֹן אֵצֶל מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת וְכוֹחוֹת הַקְּדֻשָּׁה עַל שֶׁשָּׁבָה לָהּ הַנְּשָׁמָה הַיְקָרָה לִמְקוֹר מַחֲצַבְתָּהּ (מראות הצובאות - פרק א).

ביום הדין מתייצבים בבית דין של מעלה כל המלאכים, הלבנים והשחורים, שברא האדם במחשבותיו, דבוריו ומעשיו – ונמנים ונשקלים אלו אל מול אלו (כך מעידים אנשים רבים שחוו מוות קליני). במידה וברא לעצמו האדם מקטרגים רבים יוכרע גורלו לחובה, וישא בדין, אולם במידה, ובמעשיו הטובים, ברא לעצמו מלאכים טובים רבים, אזי יסנגרו הם עליו ויוכרע גורלו לכף זכות.

בעיתות שכאלה, כשישראל מצויים בצרה, ואויבינו קמים עלינו להרע לנו, יש חשיבות מכרעת לישראל לברוא מלאכים לבנים טובים רבים ככול הניתן, שיגנו ויסנגרו – יש להרבות בקריאת תהילים, בתפילות, בצדקות, במצוות - ולצעוק בכול עת אל אבא בשמיים שיושיע.

המלאכים הטובים, שבורא כול יהודי ויהודי, עומדים ומסנגרים על ישראל ככיפת פלדה רוחנית, בלתי חדירה למזיקים – והקב"ה רואה את התשובה הכנה של בניו, ובמהרה מושיעם.

שנזכה לעבור את המערכה הזו בשלום, מחוזקים וקרובים יותר אל אבינו שבשמיים, ובזכות התחזקותינו ועמידתינו זו, נקרב את בואו של משיח צדקנו, ונגאל במהרה בימינו.

הרב ערן שצמן | כדורינט23/11/2014 08:20
חזרה
עבור לתוכן העמוד