דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "חיי שרה"
'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "חיי שרה", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך
"ויהיו חיי שרה" (כג, א).
יבואר בהקדם הגמ' במסכת נדרים (ס"ד), שארבעה אנשים נחשבים כמת, והם: העני, המצורע, הסומא, ומי שאין לו בנים.
וזהו ביאור הפסוק, "ויהיו" בגימטריא שלושים ושבע, הם היו "חיי שרה", מפני שילדה את יצחק רק בהיותה בת תשעים, ומתה בגיל מאה עשרים ושבע, וא"כ נמצא שחייתה רק שלושים ושבע שנה, שהרי תשעים שנותיה הראשונות אינם נחשבים, כאשר בהם נחשבה שרה למתה...
"ויהיו חיי שרה... שני חיי שרה" (שם).
רש"י: "כולן שווים לטובה".
ואפשר לבאר, בהקדים דברי המדרש, שאברהם הכיר את בוראו בהיותו בן ארבעים ושמונה שנה (ויש בזה דעות שונות).
ועוד יש להקדים, הגמ' במסכת יבמות, שגר המתגייר דינו כקטן שנולד ומתחיל עתה את חייו מחדש.
וזהו ביאור הרש"י, שהוקשה לו מדוע חייתה שרה רק מאה עשרים ושבע שנה, ולעומת זאת חי אברהם מאה שבעים וחמש שנה, ויש הפרש ביניהם של ארבעים ושמונה שנה. ועל זה עונה, "כולן שווים לטובה", ששרה הכירה את בוראה מיום היוולדה והיתה צדקת בכל שנותיה, מה שאין כן אצל אברהם, שהכיר את בוראו בגיל ארבעים ושמונה, וכאילו נולד מחדש ביום זה, ונמצא ששניהם חיו מאה עשרים ושבע שנה ואין הפרש ביניהם...
"ותמת שרה בקרית ארבע" (כג, ב).
מדרש: "בקריאת ארבע". ולא מובן.
ויבואר בהקדם הגמרא במסכת פסחים, שבפטירת יעקב התקבצו בניו, וביקש יעקב לגלות להם את הקץ, והסתלקה ממנו שכינה. אמר להם, שמא יש פסול בזרעי, ואחד מכם אינו שומר מצוות ה'? אמרו לו, שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד.
ועד אותו היום נהגו כולם לומר ארבע תיבות, שהם "ה' אלוקינו ה' אחד", ומאותו היום והלאה, הוסיפו ואמרו "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", ונקראה שמה "קריאת שמע" על דרך מה שאמרו בני יעקב בשעת פטירתו.
וזהו ביאור המדרש, "ותמת שרה בקריאת ארבע" תיבות, שהם "ה' אלוקינו ה' אחד", מפני שבזמן שרה עדיין לא נהגו לומר "שמע ישראל" כמנהגינו עתה...
1/11/2015 08:05