דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "האזינו"
'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "האזינו", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך
"האזינו השמים ואדברה, ותשמע הארץ אמרי פי" (לב, א).
יש להקשות, מדוע את השמים הזכיר בלשון נוכח, ואת הארץ בלשון נסתר.
ויבואר בהקדם דברי הגמרא במסכת סנהדרין (כ"ג), שנקיי הדעת שבירושלים לא היו חותמים על השטר לפני שהיו יודעים מי חותם עמהם.
וזהו ביאור הפסוק, שמשה אמר לשמים "האזינו השמים ואדברה" וביקשם להעיד, ומיד אמר להם מי העד השני שמעיד עמהם: "ותשמע הארץ אמרי פי", שהארץ גם שומעת כמותם ואין להם ממה לחשוש. ולכן הארץ נכתבה בלשון נסתר, יען כי דיבורו של משה היה כלפי השמים בלבד...
"אל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא" (לב, ד).
מדרש: לעתיד לבוא יבואו ישראל ויאמרו לקב"ה, כתבת בתורתך שאדם המשלח את אשתו והלכה אשתו ונישאה לאיש אחר, אינו יכול להחזירה, ואתה גירשתנו לבין האומות ואיך תוכל להחזירנו? וענה להם, "איש כתוב בפרשה, אל אנכי ולא איש".
ויבואר בהקדם הגמרא במסכת גיטין, שהזורק גט לאשתו ונפל בתוך חצירו, אינה מגורשת עד שיתן בידה או יזרוק בחצירה.
וזהו ביאור המדרש, "אל אנכי ולא איש", וכל העולם הוא חצירו של הקב"ה, ומפני זה אין מועיל הגט שזרק לנו בחצירו, ואין אנו מגורשים עד שיתן בידינו...
"לו חכמו ישכילו זאת, יבינו לאחריתם" (לב, כט).
יבואר בהקדם הגמרא במסכת סוכה, שבעולם הבא לומדים הצדיקים תורה מפי הקב"ה, אבל רק מה שלמד האדם בעולם הזה, יזכה להבין בעולם הבא.
וזהו ביאור הפסוק, "לו חכמו ישכילו זאת", אם ישכילו ללמוד את כל חלקי התורה בעולם הזה, אז "יבינו לאחריתם" כשיגיעו לעולם שכולו טוב, יבינו את כל מה שהקב"ה מלמדם....
1/09/2013 08:15