מוהרא"ש: "שאלה טיפשית!"
את התואר "השאלה הטפשית ביותר", קטף אחד השואלים באתר 'ברסלב סיטי', ששיגר למוהרא"ש שאלה כבידת משקל: האם מותר ללמוד בספריו של האדמו"ר הקדוש מליובאוויטש זצ"ל ● תגובת הצדיק מיבניאל: "פלא על גבי פלא שאתה שואל שאלה כל כך טיפשית, מי לא יודע ומי לא שמע את גדולתו של הרב הקדוש מליובאוויטש?"
שאלה מטופשת שנשאל כ"ק הצדיק מוהרא"ש שליט"א, הוציאה אותו מגדרו. השואל כתב בתמימותו, "לכבוד הצדיק שליט"א. יהי רצון שהקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שלימה. אני לומד גם את ספרי חב"ד, ורציתי לדעת האם יש לחשוש ללמוד בספריו של הרבי מליובאוויטש, שאני אוהב מאוד, מכיוון שכמה מגדולי ישראל יצאו נגדו בחריפות..."
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נחרץ, ולהלן דבריו.
"שלום וברכה אל אברהם נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
תודה רבה על התפילות ועל האיחולים לרפואה שלימה, פלא על גבי פלא שאתה שואל שאלה כל כך טיפשית וכו', מי לא יודע ומי לא שמע את גדולתו של הרב הקדוש מליובאוויטש נ"ע? מסר את נפשו בשביל כלל נשמות ישראל, והקים שלוחים ששלחם לכל קצוי תבל שיעזרו לנשמות ישראל, עבודתו עבודת הקודש חובקת עולם ומלואו מה שלא קדמו אף אחד, כידוע דבר זה ומפורסם בכל העולם כולו, ואתה שואל שאלה טיפשית כזו, האם מותר ללמוד בספרים שלו המלאים חידושים נוראים ונפלאים מאד בנגלה ובנסתר ובחסידות וכו', ומחזקים באמונה פשוטה בו יתברך, ואין נושא בעולם שלא יבואר בספריו הקדושים והנפלאים.
לדעתי אתה צריך לחזור בתשובה שלימה על פגם אמונת חכמים, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) יש כמה ספרים עכשיו, וגם עתידים להיות עוד כמה ספרים, וכולם צריכים להעולם. ובתחילה כשלא היה לו אמונת חכמים, אזי היו כל הספרים אצלו כלא, כי היה מלעיג עליהם, כמו שכתוב (קהלת י"ב): "עשות ספרים הרבה אין קץ ולהג הרבה", דהיינו שמלעיג על ריבוי ספריהם, ואזי כולם כלא אצלו. וכששב בתשובה על זה, אזי נתחדש אצלו בכל פעם ספר, כי חוזרים ונחשבים אצלו כל הספרים שבתחילה היו בעיניו כלא. והכל לפי המחלוקת, כי הוא מסתכל ומתבונן בהמחלוקת, מפני מה הם חולקים כך, באלו הדיבורים, ולא באופן אחר. ועל ידי זה מתבונן איך לשוב בתשובה, ולתקן האמונת חכמים. כי משם נמשך המחלוקת, על ידי שפגם באמונת חכמים. ולפי התשובה, לפי המחלוקת, כן הוא חוזר ושב אל אמונת חכמים.
וכמו כן נתחדש אצלו ספר, כי חוזר ונחשב בעיניו מה שהיה בתחלה בעיניו כלא. וכן בכל פעם לפי המחלוקת, כן התשובה, ששב וחוזר אל האמונת חכמים. וכמו כן נתחדש אצלו ספר אחר, כי חוזר ונחשב בעיניו עוד איזה ספר אחר, שבתחילה היה מלעיג עליו, והיה בעיניו כלא. ועל כן, על ידי המחלוקת נעשה ספר. וזה בחינת (איוב ל"א) "וספר כתב איש ריבי", שעל ידי ריב ומחלוקת נעשה ספר וכו', עיין שם.
וכבר ידוע מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים וללמוד כולם כדי שיהיה בכל מקום, כמו שנמצא השרים הגדולים שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות, כמו שדרך השרים להתפאר ולומר 'הייתי בורשא' וכיוצא בזה. מו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום דהיינו בכל הספרים הקדושים. ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה; עיין שם.
ובדיוק את הספרים של הרב הקדוש מליובאוויטש זי"ע אתה חושש ללמוד בזה? הרי עוד כמעט לא היה בעולם מזכה את הרבים כמוהו, ולכן כלך מהדמיונות והשטויות וכו', ותחזור בתשובה שלימה על פגם אמונת חכמים, ותכניס את עצמך ביתר שאת ויתר עוז בלימוד מקרא, משנה, גמרא, מדרש, הלכה ואגדה, חסידות ומוסר, ותטעום טעם גן עדן בזה העולם.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח".
5/09/2012 11:40