דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "ואתחנן"

'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "ואתחנן", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך

 

"ה' אלוהים, אתה החילות להראות את עבדך את גודלך... אעברה נא ואראה את הארץ הטובה... ההר הטוב הזה והלבנון... ויאמר ה' אלי רב לך" (ג, כד-כו).

 

אפשר לבאר, בהקדים המדרש בפרשת אחרי מות, על הפסוק "דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש", אהרן בבל יבוא ואין משה בבל יבוא, ויכול משה לבוא אל הקודש בכל עת שירצה.

 

ועוד יש להקדים, שהקשו בזוה"ק, כיון שגדולה מעלת משה מאהרן, שהרי יכול הוא להיכנס בכל עת אל הקודש, מה טעם לא נתמנה להיות כהן גדול? ותירצו, שמפני גודל מעלתו לא היה ראוי להיות כהן גדול במשכן זה, ורק לעתיד לבוא במקדש שלישי שיהיה מעשה ידי הקב"ה, יכהן משה ככהן גדול.

 

וזהו ביאור הפסוק, שטען משה לה', "אתה החילות להראות את עבדך את גדלך", אם לא היית מראני את גדלך, ולא היית מתיר לי להיכנס בכל עת אל הקודש, הייתי סבור שאהרן אחי גדול ממני ולכן זכה הוא להיות כהן גדול ולא אני. אבל אחר שהראתני את גדלך, נמצא א"כ שמעלתי גדולה ממעלת אהרן, ומה שאיני כהן גדול הוא רק מפני שאין משכן זה ראוי לי. וא"כ, "אעברה נא ואראה את הארץ הטובה", כדי להיות שם כהן גדול, "ההר הטוב" זה בית המקדש הראשון, "והלבנון" זה בית מקדש שני (וכמו שדרשו בגיטין נ"ו על פסוק זה), ושם אשמש ככהן גדול.

 

"ויאמר ה' אלי רב לך", מעלתך רבה מאוד, ולכן גם מקדש ראשון ומקדש שני לא יספיקו לך, ורק בית המקדש השלישי ראוי לך מפני שהוא מעשה ידי...

הרב ליאור עזרן שליט"א / אוצר הפנינים26/07/2015 21:15
חזרה
עבור לתוכן העמוד