עגלת קניות |
||||
|
כניסה לחברים רשומים |
רעיון לפרשת השבוע "פנחס" |
||||||||||
הרב ערן שצמן | כדורינט | ||||||||||
8/07/2014 15:20 | ||||||||||
האם מותר להתחבר עם גויות? מה רע בזה, בעצם? ● מה קורה ליהודי כשהוא עובר עבירה? ● מה היתה מזימתו של בלעם? ● מהו העומק מאחרי מעשהו של פנחס? ● הרב ערן שצמן מגיש: רעיון לפרשת השבוע "פנחס"
"פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם" תרי"ג המצוות עניינן לתקן את תרי"ג הרצונות בנפש האדם, המלובשים בתרי"ג אבריו. בכל מצווה, מתרי"ג המצוות, שמקיים היהודי הוא מושך אליו מתוך תרי''ג האורות את אור השפע המסוים, הקשור באותה המצווה, ובאמצעות חבל החיבור אל הקב"ה, הוא מקבל את אותו השפע אל האיבר המתאים שבגופו, ובכך ממלא אותו בחיות הנחוצה לתפקודו. כאשר עובר היהודי עבירה, הוא מנתק את נימיו של חבל טבורו הרוחני, ומתוך השפע, שהיה מיועד לאבריו, יונקים כעת כוחות הטומאה (הס"א). ככול שידבק בעבירה כך יקבלו כוחות הטומאה חיות רבה יותר, הם ילכו ויתעצמו באדם על חשבון הקדושה, וימשיכו להסיט את האדם שוב ושוב אל דבר העבירה, בכדי לשמר את חיותם שלהם (על כן עבירה גוררת עבירה). ככול שיחטא יותר, כך יאבד עוד ועוד מן החיות והחיוניות שבאבריו, ויחלו לבוא על האדם מחלות וצרות, אשר הן התוצאה הישירה ממעשיו המקולקלים, וההתנתקות מן השפע העליון. אומר אדמו"ר הזקן - "כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו". "פירוש, כמו חבל על דרך משל, שראשו אחד קשור למעלה וקצהו למטה... אם יש איזה דבר חוצץ ומפסיק בינתיים – אין הבל הנופח עולה ומגיע כלל לאותו מקום, ככה ממש אם יש דבר חוצץ ומפסיק בין גוף האדם לבחינת הבל העליון". (ספר התניא - אגרת התשובה - פרק ה) "וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא, וַיַּקְרֵב אֶל-אֶחָיו אֶת-הַמִּדְיָנִית" אומר בלעם לבלק: "לכה איעצך" - מה לך לעשות. ומה היא העצה? אלוהיהם של אלו שונא זימה הוא... (רשי, במדבר פרק כד). זו בדיוק הייתה מזימתו של בלעם, שראה כי אינו יכול להכניע את ישראל ע"י קללה חיצונית – יעץ להחליש את ישראל, ולפגוע בהם ע"י שיתערבבו בגויים, שיזנו עם בנות מואב ובנות מדיין, כך רצה לשבור את עניין "הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן, וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב." - רצה לשבור את חומת ההגנה הרוחנית של ישראל, ולהעביר מן השפע היורד אליהם אל מדיין ומואב. "וַיַּרְא, פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר, בֶּן-אַהֲרֹן, הַכֹּהֵן..." כמו בעלים של חבית יין יקר, אשר לפתע נבקע בחבית נקב, והיין נשפך אל האדמה, ולוקח כל מה שימצא בידו באותה העת לסתום את הנזילה ולהציל את היין, כך פינחס ראה צורך מידי לעצור את הפגע, לסתום את הדליפה, ולמנוע מישראל לאבד את כוחם ולהעבירו אל אויביהם. "וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה--אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים, אָלֶף." "וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה, וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ." זמרי רצה לבטל מצווה אחת מהתורה, לבטל את מצוות איסור החיבור אל הגויים: "וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם" (דברים ז`, ג`). על כן נקרא שמו זמרי, אותיות - רמ"ז. כי הוריד מרמ"ח המצוות, והותיר רמ"ז מצוות (ניתק מיתר אחד מן החבל). ומנגד פינחס בא לתקן קלקול זה, ועל כן "וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ", לקח את רמ"ח המצוות בידו, ובא להשיבן לישראל. "וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ-יִשְׂרָאֵל אֶל-הַקֻּבָּה, וַיִּדְקֹר אֶת-שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ" "וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה, מֵעַל, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." "פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל" הקב"ה דורש מישראל להיות מובדלים מן העמים, מקודשים (קָדוֹשׁ = מובדל): "בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם" - רק כאשר ישראל מובדלים מן העמים, ומקיימים את התורה והמצוות, יכולה לשרות בהם השכינה ולהחיותם. רק כך החבל מחובר במלואו, והשפע יורד אל ישראל ומחייה אותם מדור לדור. קנאותו של פינחס השיבה את השכינה לישראל – "בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי" החזיר את ישראל למצב רוחני מבודל מן העמים, ובכך שבו ישראל אל מצבם הטבעי "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ" –כך חזר הקב"ה גם הוא אליהם- "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". "...קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם" השיבה לבסוף את "וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". "... המחזיר שכינתו לציון" – אלו הם ישראל ששכינה שרויה בהם. חטאו של זמרי הפריד בין ציון לשכינה, וניתק את ישראל מן הקדושה ששכנה בהם (ניתקו ישראל מחבל השפע). כדי להשיב אל ישראל את השכינה היה צורך במעשה הקנאות של פינחס, ו"בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי, בְּתוֹכָם" וכך השיב את 156 ואיחדו עם 385 – החיבור שנתן שוב שכינה בישראל. "וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקִנְאָתִי." והסוד המסכם למעשהו של פינחס, אשר חיבר את חבל השפע אל ישראל: "פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת חֲ-מָתִי מֵעַל בְּ-נֵי יִשְׂרָאֵ-ל" המילה "חבל" מתקבלת בפסוק בדילוג של 7 אותיות קדימה, החל מהאות "ח" של המילה " חֲמָתִי". כך שמתקבל: ""פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת ח--ב--ל" 7 הוא מספק הקדושה – מייצג את הרוחניות שחומר – השכינה שבישראל, ופינחס השיב את החבל המחבר את "בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל" אל לקב"ה, השיב את השכינה לישראל. "לָכֵן, אֱמֹר: הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם" |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
אולי תרצה לקרוא גם: |