דבר תורה קצר לשולחן השבת, פרשת "כי תצא"
'כדורי.נט' מגיש: פנינים לפרשת השבוע "כי תצא", מתוך הספר "אוצר הפנינים" על התנ"ך
"כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה' אלוהיך בידך" (כא,י)
יש להקשות, מדוע נסמך פס' זה לפרשה שלפניו, שנאמר בסופה "כי תעשה הישר בעיני ה'".
ויבואר בהקדם המשנה במסכת סוטה (מ"ד), עה"פ "מי האיש הירא ורך הלבב", שפירושו, אדם הירא מעבירות שבידו, וחושש פן יגרום החטא וימות, ילך וישוב לביתו. ונמצא א"כ, שאדם שהוא בעל עבירות, צריך לפחד לצאת למלחמה, שמא ימות מחמת עוונותיו.
וזהו ביאור הפס', "כי תעשה הישר בעיני ה'", ולא יהיו בידך עבירות כל שהם, ממילא "כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלוהיך בידך", ואין לך סיבה לחשוש מפניו...
"וראית בשביה אשת יפת תואר, וחשקת בה ולקחת לך לאשה" (כא, יא)
רש"י: "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע". ואפשר לבאר בדרך הלצה, בהקדים הגמ' במסכת יבמות (ס"ג), שאשתו של ר' חייא היתה מצערת אותו, ואע"פ כן היה מביא לה מתנות. וכששאלוהו מדוע אינו משיב לה כגמולה, ענה להם "דיינו שמגדלות את בנינו, ומצילות אותנו מן החטא".
ועוד יש להקדים, הרש"י בהמשך הדיבור כאן, שפרשת יפת תואר נסמכה לפרשת בן סורר ומורה, ללמדך שהנושא יפת תואר סופו להוליד ממנה בן סורר ומורה.
וזהו ביאור הרש"י, "לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע", שבאשת יפת תואר לא שייך הטעם שאמר רב "דיינו שמגדלות את בנינו", מפני שעתיד לצאת ממנה בן סורר ומורה, וממילא נותר רק הטעם השני, שהוא יצר הרע, שאשת יפת תואר מצילה את האדם ממנו...
23/08/2015 09:15