חלום מושלם ● הרב יחזקאל שינפלד שליט"א מבאר את דברי רבי שמעון בן יוחאי, שאין חלום בלא דברים בטלים ● הרי בפרשתנו נלמד אחרת: לפי פתרונו של יוסף הצדיק, החלומות של פרעה היו מושלמים, לכאורה, ללא דברים בטלים
"ויאמר יוסף אל פרעה חלום פרעה אחד הוא את אשר האלוקים עושה הגיד לפרעה" (מה, כה).
הגמרא במסכת ברכות מלמדת, שאין חלום בלא דברים בטלים. "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: כשם שאי אפשר לבר, שתצמח תבואה בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים" (נה, א).
לפי דברי התנא רבי שמעון בן יוחאי, בכל חלום יש דברים בטלים. לכאורה, בפרשתנו החלומות של פרעה היו בלא דברים בטלים. הרי החלומות נפתרו על ידי יוסף בשלמות. הנה לנו ראיה, שסותרת את דבריו של התנא.
חשבתי ליישב ולומר שתי תשובות:
א. אמנם פתרון החלום של יוסף הצדיק היה מושלם. כל פרט בחלומות קיבל הסבר מדויק בפתרון החלומות. בחלומות לא היה דבר בטל. אבל במציאות - החלום לא התקיים במלואו. לפי החלומות, הרעב היה אמור להיות שבע שנים בכל העולם. וכך אכן הייתה הגזרה. במציאות הרעב במצרים נפסק אחרי שנתיים, כמו שכתוב בפרשת ויגש: "ותן זרע" (מז, ט).אחרי שנתיים של רעב ביקשו האיכרים זרע לזרוע את האדמות. הנה ברגע שיעקב הצדיק דרך במצרים, נפסק בה הרעב.
וכך מבאר רש"י: "ואף על פי שאמר יוסף "ועוד חמש שנים אשר אין חריש וקציר", מכיוון שבא יעקב למצרים, באה ברכה לרגליו, והתחילו לזרוע, וכלה הרעב". אם כך לדברי חז"ל, בפועל החלום לא התגשם במלואו, כי במצרים הרעב לא היה שבע שנים, רק שנתיים. חמש השנים האלו הן הדבר הבטל בחלומות. כלומר, שחמש פרות רזות "דלות ורעות" וחמש שיבולים "צנומות דקות שדופות" היו בטלים, לפחות, במצרים.
ב. ייתכן, שחלום פרעה שונה מחלומות אחרים. סתם חלום - יש בו דברים בטלים, אבל חלומות של מלך?- הרי כל הפותרים אינם מצליחים לפתור. מצרים בזמנים ההם, הייתה מדינה של חכמים-חרטומים, מקום מפותח בידע, מקום חשוב, מקום שידעו לקרוא בו בכוכבים, לעשות דברים, שאחרים לא ידעו, ולפרעה היו פותרי חלומות מקצועיים. אבל הקב"ה סיבב, שאין פותר אותם לפרעה. רק הנער העברי יודע לפתור את החלומות. נער שכל הזמן תולה את הפתרון בהקב"ה. כך פותח יוסף הצדיק את דבריו לפני פרעה: "ויאמר יוסף אל פרעה: חלום פרעה אחד הוא- את אשר האלוקים עושה, הגיד לפרעה". גם בהמשך מרבה יוסף להזכיר, שהכול מאת הקב"ה. לכן גם פרעה מקבל את הפתרון כדבר, שרוח אלוקים מעורבת בו: "ויאמר פרעה אל עבדיו: הנמצא כזה איש, אשר רוח אלוקים בו?" ממשיך פרעה ואומר: "ויאמר פרעה אל יוסף, אחרי הודיע אלוקים אותך את כל זאת - אין נבון וחכם כמוך!"
החלומות האלה גרמו קידוש שם שמים ברבים. בתוך הטומאה של מצרים, המלך מדבר כל הזמן על אלוקים. "הנער העברי", נער שבא מאותו "עבר הנהר" של סבו הגדול, אברהם אבינו, שגם הוא נקרא "אברהם העברי", על שום שהם נמצאים מעבר אחר של הנהר. הם בלבד מאמינים בבורא העולם! כאשר כולם מבינים שיש אלוקים, ואלוקים אומר את דברו בצורת חלום - "את אשר אלוקים עושה, הגיד לפרעה". כאן אין מקום לדברים בטלים.
החלומות האלה שונים מכל שאר החלומות, שדיבר עליהם התנא במסכת 'ברכות'.
החלומות האלה הם חלק מתכניתו של בורא העולם, שנאמרה לאברהם אבינו בברית בין הבתרים. במהלך של הקב"ה, שכולם מבינים, שיד ה' מנווטת את עם ישראל לרדת למצרים, במהלך כזה אין מקום לדברים בטלים, כי אסור, שייצא חלילה חילול השם, בעת שרואים את יד ה' בצורה מוחשית אותנטית כל-כך.
קידוש השם חייב להיות מושלם, כדי שמלכות יוסף תהיה לתפארת ולכבוד לבני ישראל, וכבוד ה' לא ייפגם כמלוא הנימה.
14/12/2014 09:25