מבט לפרשת השבוע "וארא"

אנחנו חיים היום בארץ ישראל בניסי ניסים ● החכמה שלנו היא להכיר בניסים של בורא העולם, להודות לו על הניסים שבכל יום ועל הנפלאות שבכל עת ולהשתדל ללכת בדרכיו, כדי שנזכה לחיות כאן עד ביאת הגואל במהרה בימינו ● פרשת וארא

"ויאמרו החרטומים אל פרעה: אצבע אלוקים היא".

מבאר רש"י: "מכה זו אינה על ידי כשפים מאת המקום הוא". רק במכה השלישית מכת הכינים הודו חרטומי מצרים, שמאת ה' המכה. לכאורה, הם נכשלו גם במפגשים הקודמים עם משה ואהרן.

במפגש הראשון בבית פרעה אומנם גם הם הצליחו להפוך מטה לנחש, אבל מטה אהרן בלע את המטות שלהם. לאחר מכן במכת דם החרטומים הצליחו להפוך מים לדם, אבל הם לא הצליחו להחזיר את הדם למים. ורק במחנה ישראל היה מים לשתות. במכת צפרדע גם הם הצליחו להעלות צפרדעים על מצרים, אבל להחזיר את הצפרדעים ליאור הם לא יכלו. לכן כתוב: "ויקרא פרעה למשה ולאהרן ויאמר: העתירו אל ה' ויסר הצפרדעים ממני ומעמי." מוכח, שכוחם של משה ואהרן בכל המקרים מרשים יותר מכוחם של חרטומי מצרים. מדוע אם כן רק במכה השלישית הם מודים, "שאצבע אלוקים היא"?

אולי אפשר לומר, שחכמי מצרים, החרטומים וכל עושי הלהטוטים הבינו, שמשה רבנו ואהרן הכהן חכמים ומוכשרים מהם. לכן המטה של אהרן בלע את המטות שלהם. לכן רק הם מסוגלים לדאוג, שלישראל יהיה מים, כי הם יודעים להפוך דם בחזרה למים. והם יודעים לא רק להעלות צפרדעים מהיאור אלא גם לשלוט בצפרדעים - איפה יציקו ויזיקו ואיפה בכלל לא תדרוך כף רגלם. החרטומים פירשו את העניין בכך שמשה ואהרן מכשפים ברמה גבוהה מהם. להם יארך עוד זמן, אף שנים אחדות, כדי להגיע לרמה כזאת של להטוטים. אבל במכת כינים הם הבינו, שמדובר בכוח של הקב"ה, כי בבריה של פחות מעדשה - אין שליטה לכישוף.

יש דברים, שהמדע והרפואה אינם מסוגלים לפתור היום, אבל מאמינים המדענים והחוקרים, שבתוך שנים אחדות הם יידעו להתמודד ולפתור. יש דברים, שגם הם מודים שאינם מסוגלים להתמודד ולפתור. כן בחרטומים – יש להם יכולות כישוף במטות, בדם, בצפרדע, אך לא בדומה ליכולות של משה ואהרן. לעומת זאת, בכינה אין להם שום יכולת כישוף היות שהיא קטנה מאוד, אף פחות מעדשה. על גודל כזה אין הכישוף שולט כלל.

הגמרא במסכת ברכות דף ט', עמ' ב' אומרת: "אומר רבי אבהו: למה אמר אליהו "ענני" שתי פעמים?" אליהו הנביא עומד בהר הכרמל מול ארבע מאות נביאי הבעל, והוא מבקש מהקב"ה, שתרד אש מהשמים. שואלת הגמרא: למה אליהו מבקש פעמיים?

עונה רבי אבהו: "מלמד, שאומר אליהו לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, ענני - שתרד אש מהשמים ותאכל את כל אשר על המזבח, וענני - שתסיח דעתם, כדי שלא יאמרו: מעשה כשפים הם". מדברי הגמרא אנחנו מבינים, שאין מספיק לראות נס של הקב"ה, צריך גם חכמה להבין, שהנס הוא מה' ולא מעשה כשפים, שאין מדובר בתעתועי להטוטים אלא בניסים שמימיים. רק במכת כינים הנס היה, שגם חרטומי מצרים הודו "שאצבע אלוקים היא".

אנחנו חיים היום בארץ ישראל בניסי ניסים, עם לבדד ישכון מול הרבה שנאה, עם קטן מול שלוש מאות מיליוני ערבים במזרח התיכון בלבד. קשה, אבל ברוך ה' חיים, בונים בתים, מקימים משפחות ומקיימים חיי תורה עם עשייה ברוכה. החכמה שלנו היא להכיר בניסים של בורא העולם, להודות לו על הניסים שבכל יום ועל הנפלאות שבכל עת ולהשתדל ללכת בדרכיו, כדי שנזכה לחיות כאן עד ביאת הגואל במהרה בימינו.

הרב יחזקאל שינפלד | כדורינט3/01/2016 07:15
חזרה
עבור לתוכן העמוד